سلول واحد پایه زندگی است. یک سلول به عنوان واحدی از سلولهای دیگر به وسیله غشا یا دیواره سلولی جدا می‌شود و در درون آن انواع مواد شیمیایی و ساختاری تحت سلولی وجود دارد. غشا سلولی حایلی است که درون سلول را از محیط بیرون جدا می‌سازد. در درون غشا سلولی انواع ساختار ها و مواد شیمیایی دیده می‌شود که فعالیت سلول ها را به عهده دارند.
ساختار کلیدی هسته (Nucleus) یاهسته مانند (Nucleoid) وجود دارد که اطلاعات لازم برای تولید سلول های بیشتر در آن انباشته شده و سیتوپلاسم که مکانیسم لازم را برای رشد سلولی و فیزیولوژی و عملکرد آن است. همه سلول ها واجد انواع خاصی از مواد شیمیایی پیچیده می‌باشند. پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک، لیپیدها و پلی ساکاریدها. این مواد پیچیده را کلا ماکرومولکولها نام می‌برند. نظر به اینکه قبیل مواد در همه عالم و زنده مشترک است تصور می‌رود که همه سلول ها از یک سلول اجدادی مشترک انشقاق گرفته باشند یا طی میلیون ها سال تکامل، گوناگونی فوق العاده ای از انواع سلولها که امروزه وجود دارند پیدا شده اند. سلول زنده سیستم شیمیایی پیچیده ای است که سلول های زنده را از سیستم های غیر زنده متمایز می سازد. به طور کلی عبارتند از: 

  1. خود تغذیه ای: سلول ها مواد شیمیایی را از محیط اطراف خود کسب می‌کند در آنها تغییر و تبدیل انجام داده انرژی ساخت و مواد زاید را از بین می‌برد. 
  2. خود همانند سازی: سلول قادرند سنتز خود را هدایت کنند. در نتیجه فرآیند های تغذیه ای، سلول‌ها رشد کرده و سیستم و تقسیم می‌شوند و هر سلول به دو سلولی تقسیم می‌شود که تقریبا شبیه سلول اولیه می‌باشد. 
  3. تمایز: بسیاری از سلول ها به لحاظ شکل و تغییر پیدا می‌کنند فرآیندی که تمایز نامیده می‌شود. هنگامی که سلول‌ها تمایز می یابند، مواد معینی یا ساختار خاصی که قبلا وجود نداشته اکنون تشکیل می گردد یا مواد و ساختار خاصی که قبلا تشکیل می‌شده دیگر ساخته نمی شود. تمایز سلولی غالباً بخشی از چرخه زندگی سلولی محسوب می‌شود که در آن سلول ساختارهای اختصاصی می‌سازد که در تولید مثل جنسی پراکنش و یا بقا در شرایط نامساعد دخالت دارد. 
  4. ترارسانی شیمیایی: سلول به تحریکات فیزیکی و شیمیایی محیط خود پاسخ نشان می‌دهد و در مورد سلول های متحرک سلولها به طرف محرک مناسب جذب شده و یا از محرک نامناسب می گریزد. به علاوه سلول ها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده یا میان کنش نشان دهند و این عمل از طریق ترارسانی شیمیایی انجام می‌پذیرد. زیاگان پرسلولی مانند گیاهان و جانوران دارای سلول های مختلفی هستند که در نتیجه تمایز سلولی به وجود آمده است.سلول های غیر محتمل قانون اساسی فیزیک می گوید جهان در جهان به طور مداوم به طرف شرایط بی نظمی سیر می‌کند افزایش انتروپی مولکول ها و اتم ها به طور اتفاقی می شوند آنگاه زندگی مانند معجزه است زیرا سلول زنده نظم دارد و فوق العاده مرتب بوده و ساختار غیرمحتمل یا غیر اتفاقی دارد پس با این وجود تجربه بسیار دقیق سلول نشان می‌دهد که واگرایی بین زیست شناسی و فیزیک وجود دارد وجود ندارد این امر چگونه می‌تواند رخ بدهد.