مقدمه


بند پا یک بی مهره است که دارای محفظه سخت و پای بند بند می باشد. بیش از یک میلیون گونه از بندپایان وجود دارد. که شامل عنکبوتیان، سخت پوستان، صدپایان، هزار پایان و حشرات (که بزرگترین گونه جانداران را تشکیل می‌دهند) می گردد. پوسته سخت بند پا رشد نمی کند و او پوسته قدیمی را می اندازد به یک پوسته بزرگتر را در فواصل معین زمانی در می آورد.

شاخه بندپایان موفق ترین جانوران بوده و نسبت به سایر شاخه‌ها از تعدد و تنوع بیشماری برخوردار هستند. به طوری که از میان قریب به یک میلیون و پانصد هزار گونه جانوری شناخته شده، 3/4 آن را بندپایان به خود اختصاص می‌دهند. بسیار از بندپایان برای ما شناخته شده هستند، به ویژه حشرات که در اکثر زیستگاه‌ها به سر می‌برند. موفقیت این شاخه از جانوران نتیجه ساختمان اساسی بدن به ویژه سازمان قطعه قطعه ای و اسکلت خارجی کیتینی آنهاست.


شاخه بند پایان از 5 رده تشکیل می شود.

1. رده حشرات؛ شامل پشه ها، ملخ ها، مگس ها، شپش ها، زنبورها، پروانه ها، سوسک ها و ... می باشند.

2. رده عنکبوتیان؛ شامل عنکبوت ها، عقرب ها، رتیل ها، کنه ها، مایت ها و... هستند.

3. رده سخت پوستان؛ شامل انواع خرچنگ ها، میگوها و ... هستند.

4. رده صدپایان

5. رده هزارپایان


تمامی نرده ها شامل موجوداتی هستند که از نظر پزشکی کم و بیش اهمیت دارند. به عنوان مثال پشه آنوفل ناقل عامل بیماری مالاریا، مگس‌های تسه تسه و سیمولیوم به ترتیب ناقل عامل بیماری های مرض خواب و کوری رودخانه، پشه های خاکی ناقل عامل بیماری سالک می باشند. در حدود ۷۰ هزار گونه از بندپایان تاکنون شناسایی شده اند، اما تعداد واقعی آنها احتمالا خیلی بیشتر از این رقم است.