مقدمه

حشرات از قدیمی ترین ساکنین زمین بوده و بیش از ۲۵۰ میلیون سال است که در روی این سیاره سکونت دارند. درباره منشاء و مبداء حشرات فرضیه های گوناگونی توسط بسیاری از دانشمندان ابراز شده است که بر روی دو اصل زیر این قرار گرفته است. گروهی اجداد حشرات را مستقیما جانوران آبزی می دانند و برخی از آنها را خشکی زی دانسته که از جانداران آبزی که اجداد مشترک تمام تراشه داران بوده اند، به وجود آمده اند.

زندگی برای حشرات در شرایط اقلیمی و جغرافیایی متفاوت به علت جثه کوچک و سازش های بسیار متنوع آنها یک امر عادی و تقریبا عمومی است این موجودات در تمام نقاط کره زمین از اعماق اقیانوس ها و دریاها گرفته تا مناطق کوهستانی و جلگه ای کویر های بی آب و علف و در شرایط بسیار متفاوت سردسیری و گرمسیری زندگی و فعالیت می کنند

حشرات در رده بندی سلسله جانوری از گروه جانوران پرسلولی، زیر گروه بی مهرگان و از شاخه بندپایان می‌باشند. کلمه بند پا یا آرتوپد Arthropod مرکب از دو کلمه یونانی آرترون Arthron به معنی بند و پودوس Podos به معنی پا است و چون این موجودات دارای پاهای بند بند هستند، از این جهت آنها را آرتروپود یا بندپا نامیده اند. بنابراین بندپایان بی مهرگانی هستند که دارای پاهای بند بند می باشند. این جانوران به دو زیر شاخه بندپایان اولیه و بندپایان حقیقی تقسیم می‌شود.

بندپایان اولیه شامل تریلوبیت ها و جانوران مشابه آنها است که زوال یافته اند و تنها به صورت سنگواره وجود دارند. بندپایان حقیقی شامل شلیسرات ها و شاخک داران هستند که در بعضی از آنها شاخک‌های در قسمت بالایی سر وجود دارد. بعضی دیگر فاقد شاخک هستند و به جای آنها ضمایمی به نام شلیسر دارند. از این ویژگی در طبقه بندی آنها استفاده می شود.